Ja esat iedevis savus bankas datus vai naudu krāpniekiem, nekavējoties sazinieties ar banku.
Informējiet Valsts policiju, zvanot 112 vai dodoties uz tuvāko iecirkni.
Ja esat iedevis savus bankas datus vai naudu krāpniekiem, nekavējoties sazinieties ar banku.
Informējiet Valsts policiju, zvanot 112 vai dodoties uz tuvāko iecirkni.
Situācija: Piezvana svešinieks, uzdodas par bankas darbinieku vai finanšu konsultantu. Saka, ka jūsu kontā ir problēmas vai ka varat nopelnīt ar ieguldījumiem. Lūdz pārskaitīt naudu uz “drošu kontu” vai nosaukt Smart-ID kodus.
Tēli, ko izmanto krāpnieki: policijas darbinieki, banku darbinieki, teleoperatori vai finanšu speciālisti.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Iedzīvotāja saņēma zvanu it kā no bankas darbinieka un nodeva krāpniekiem 115 820 €, atklājot Smart-ID kodus.
Situācija: Saņem “steidzamu” e-pastu, kurā ir viltots rēķins vai maksājuma pieprasījums, kas vizuāli izskatās kā no sadarbības partnera vai pakalpojumu sniedzēja. Uzņēmumi tiek mērķēti ar pārmainītu bankas konta numuru.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Uzņēmums saņem rēķinu no ilgstoša partnera, taču konts norādīts citā valstī. Grāmatvede samaksā, bet nauda aizplūst krāpniekiem
Situācija: Krāpnieki izsūta masveida e-pastus, kas atdarina banku, pasta operatoru vai citu iestādi. Tekstā ir saite uz viltotu mājaslapu, kas vizuāli identiska oficiālajai. Mērķis – ievadīt paroles, kartes vai Smart-ID kodus.
Pazīmes:
Padomi:
Kā tas notiek?
Sākotnēji kibernoziedznieki veic uzņēmumu mājaslapu analīzi, ievāc informāciju par darbiniekiem un izmantotajām e-pasta adresēm. Kādam uzņēmuma darbiniekam tiek nosūtīts e-pasts ar inficētu saturu. Ar maldiem panākot inficētā e-pasta atvēršanu, kibernoziedznieki inficē darbinieka darba staciju ar spiegošanas ļaunatūru, kā rezultātā iegūst piekļuvi e-pasta sarakstei. Tiek izvēlēts kāds no apdraudētā uzņēmuma sadarbības partneriem, un brīdī, kad tas atsūta kārtējo rēķinu apmaksai, rēķins tiek viltots un tajā tiek norādīts kibernoziedznieku konts citā bankā (Lielbritānijā, Čehijā, Vācijā, Kīnā). Parasti par ieganstu bankas konta maiņai tiek minētas dažādu raksturu problēmas ar tiesībsargājošām iestādēm – uzņēmuma nodokļu pārbaude, konta arests, konta bloķēšana un tamlīdzīgi.
Kā pasargāt uzņēmuma e – pastu?
Situācija: Internetā atrodat preci par aizdomīgi zemu cenu. Pēc apmaksas prece netiek nosūtīta un veikals pazūd.
Pazīmes:
Padomi:
Situācija: Kāds lietotājs sociālajos medijos piedāvā auto, tehniku vai dzīvokli par ļoti labu cenu, prasa avansu. Pēc maksājuma pārdevējs pazūd.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Lietotāja Facebook grupā ieraudzīja kādu sludinājumu, kur pārdod virtuves iekārtas komplektu par 900 eiro. Sazinoties ar pārdevēju, tika lūgts veikts pārskaitījumu un tad preci piegādāšot. Sieviete veica pārskaitījumu, bet preci nesaņēma. Pārdevēja vairāk neatbildēja un profilā nebija nekādas informācijas
Situācija: E-pasts vai ziņa: “Jūs esat laimējis 5 000 €! Samaksājiet apstrādes maksu.”
Pazīmes:
Padomi:
Situācija: Pie durvīm zvana cilvēks, saka, ka ir no “Latvijas gāzes” vai komunālajiem dienestiem. Lūdz ielaist mājā pārbaudīt skaitītāju, bet nozog naudu vai vērtslietas.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Pensionārei pie durvīm piezvanīja “gāzes pārbaudītājs”. Viņu ielaida un viņš pēc pārbaudes devās prom. Pēc pāris stundām pensionāre saprata, ka pazudis maks ar 500 €.
Situācija: Saņemat SMS no “Latvijas Pasta” vai bankas, kur teikts, ka jāmaksā neliela summa, lai saņemtu sūtījumu. Saite ved uz viltotu mājaslapu.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Cilvēks ievadīja bankas datus, lai samaksātu 2 € par sūtījumu, bet konstatēja, ka veikts pārskaitījums 700 € apmērā
Situācija: Skenējat QR kodu uz ielas vai reklāmā, kas sola “balvu”. Tas aizved uz lapu, kur prasa ievadīt bankas datus.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Cilvēks skenēja QR kodu, kas solīja “bezmaksas biļetes”, ievadīja kartes datus un zaudēja 150 €
Situācija: Krāpnieki pārņem drauga Facebook vai Instagram profilu un sūta ziņas: “Sveiks, vari aizdot 200 € līdz rītdienai?”
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Sieviete aizdeva “draudzenei” 300 €, bet vēlāk noskaidrojās, ka konts bija uzlauzts, jo persona uzspieda uz aizdomīgas saites
Situācija: “Finanšu eksperts” piedāvā ieguldīt kriptovalūtā vai akcijās, sākumā rāda “peļņu”, bet prasa lielākas summas vai “nodokļu apmaksu”. Nauda nonāk krāpnieku kontos.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Vīrietis iemaksāja 500 €, redzēja “peļņu” 1500 €, bet, mēģinot izņemt, prasīja 700 € “nodoklim”. Pēc tam konts pazuda. “Konsultanti” ilgstoši atrunājas, kāpēc peļņu nevar izņemt.
Situācija: Iepazīstoties internetā, “draugs no ārzemēm / kavalieris” lūdz finansiālu palīdzību ceļam, medicīnai vai citam mērķim.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Sieviete iepazinās internetā ar vīrieti, kurš dzīvo Amerikā. Ātri iemīlējās un solīja braukt ciemos, tomēr notika kas nelāgs, un vīrietim vajadzēja naudas līdzekļus. Sieviete pārskaitīja 5 000 € “amerikāņu karavīram”, kurš solīja ierasties Latvijā, taču neieradās.
Situācija: Jauniešiem un senioriem piedāvā “ātru peļņu”: atvērt kontu un pieņemt pārskaitījumus, par to maksājot komisiju. Citreiz tiek piedāvāts darbs kā kurjeram – aizbraukt pakaļ naudas paciņai un nogādāt to citviet.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Students iedeva savu kontu, kurā tika ieskaitīta nauda, kuru tālāk viņš pārskaitīja trīs citiem kontiem. No tā viņš ieguva “komisijas maksu” 200 €. Vēlāk no policijas uzzināja, ka tie bija nelegāli iegūti līdzekļi, un viņš bija starpnieks. Tā ir krimināli sodāma rīcība.
Situācija: Krāpnieks zvana vai sūta ziņu, apgalvojot, ka jūsu tuvinieks ir cietis avārijā vai medicīnas situācijā, un prasa tūlīt pārskaitīt naudu.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Persona saņēma zvanu it kā no dēla, kurš “cietis avārijā un vajag 2 000 € ārstēšanai”. Pārbaudot, izrādījās, ka dēls bija mājās drošībā un nav zvanījis.
Situācija: Krāpnieks zvana, apgalvojot, ka ir komunālo pakalpojumu sniedzējs, piemēram, Latvenergo, Elektrum, Sadales tīkls u.c. Zvanītāji informē par nepieciešamību nomainīt skaitītājus, iztaujā par dzīvesvietu, personīgajiem datiem, tostarp prasa pases datus. Pēc tam ir otrs zvans it kā no policijas vai bankas darbinieka, kurš apgalvo, ka iepriekšējais zvans bijis no krāpniekiem un, lai pasargātu savus naudas līdzekļus, tie jānodod kurjeram, kurš atbrauks tiem pakaļ.
Pazīmes:
Padomi:
Piemērs: Latvenergo darbinieks zvana un saka, ka jānomaina skaitītāji, tostarp prasa personīgu informāciju. Pēc brīža zvana policija un saka, ka iepriekšējais zvans bija no krāpniekiem, kuri izkrāpj naudu. Lai to pasargātu, tā jānodod kurjeram, kurš tai atbrauks pakaļ.
Kā tas notiek?
Krāpnieki ievieto sludinājumu portālos fotogrāfijas ar attiecīgo lauksaimniecības tehniku un tās tehnisko aprakstu, piedāvājot to iegādāties par izdevīgāku cenu, kas bieži ir zemāka par tirgus cenu. Piesaistot potenciālos pircējus, krāpnieki darījuma laikā ar viņiem sazinās telefoniski vai sarakstoties e-pastā. Savstarpējā komunikācija turpinās līdz brīdim, kad krāpnieki potenciālajam klientam nosūta sagatavotu rēķinu par pirmās iemaksas veikšanu, lai organizētu tālāku preces pārdošanu. Brīdī, kad persona attiecīgo samaksu veikusi, komunikācija beidzas un no krāpnieka un pirktās preces vairs nav ne vēsts.
Kā nekļūt par neeksistējošas lauksaimniecības tehnikas tirgošanas upuri?
Kā tas notiek?
Krāpnieks uzdodas par AS “Latvijas gāze” darbinieku, kura mērķis, iegūstot uzticību, iekļūt privātīpašumā, lai izdarītu zādzību vai laupīšanu. Kā iemesls iekļūšanai privātīpašumā var būt vēlme pārbaudīt skaitītāja rādījumus, kā arī jebkurš cits ticams iemesls.
Kā nekļūt par viltus AS “Latvijas gāze” darbinieka upuri?
*Saskaņā ar likumā noteikto AS “Latvijas Gāze” reorganizāciju, ar 2017. gada 1. decembri vienīgā komercsabiedrība Latvijā, kas ir tiesīga veikt dabasgāzes sadales sistēmu apsekojumus mājsaimniecībās ir akciju sabiedrība “GASO”.